Bedrijfsvoering

Klantgerichter werken

Klantgerichtheid is een belangrijk uitgangspunt bij de selectie van opleidingen, het ‘lean’ maken van processen en het sturen op competenties en persoonlijke ontwikkeling van medewerkers.

Vernieuwing
De organisatie moet voortdurend  anticiperen op veranderende eisen van de samenleving. Dat betekent bij alles denken en werken ‘vanuit de klant’. Het programma ‘bewegen naar de klant’ is hierop gericht, net als de ontwikkeling op de beleidsterreinen zelf. Opleiding, coaching en het ‘in beweging’ brengen van medewerkers dragen hieraan bij. Maar de organisatie heeft om aansluiting te houden bij de samenleving ook impulsen nodig van nieuwe medewerkers van buiten en van jongere medewerkers.
In 2016 zijn tot september in totaal 12 nieuwe medewerkers in dienst genomen. Een deel van de vacatures betreft nieuwe functies.
De gemiddelde leeftijd van onze organisatie is 47,5 jaar en landelijk is deze 48,5 jaar. Door middel van stagebeleid en het in dienst nemen van jonge medewerkers willen wij de vergrijzing tegengaan en ons ook voor jongere generaties een aantrekkelijk werkgever tonen.

Stages en trainees
Sinds 2013 biedt de gemeente jaarlijks minimaal zo’n 30 stageplekken aan. In 2015 is gestart, met deelname met andere werkgevers, aan een specifiek 3-jarig MBO-leertraject voor consulent publieke dienstverlening. Vanaf 2015 zijn er continue 2 stagiairs uit verschillende jaargangen van deze opleiding in Schagen aan het werk. Vanaf 2017, als de eerste scholieren afstuderen, worden bij vacature openstelling mensen uit de opleiding benaderd om te solliciteren.
In 2016 is voor drie specialistische functies bij de externe werving bewust gekozen om trainees van externe bureaus een periode in te huren met de mogelijkheid om deze bij gebleken geschiktheid over te nemen.
Met ingang van januari 2017 komen er 3 trainees (jong afgestudeerden) in dienst die een tweejarig ontwikkeltraject zullen doorlopen en werkzaamheden zullen gaan verrichten binnen alle onderdelen van de organisatie. De kosten bedragen ca. € 200.000 per jaar, waarvoor dekking wordt gevonden in de keuze voor het niet invullen van opengevallen functies.

Ondersteuning

Om ontmoetingen beter voor te bereiden vragen onze ondersteuners verder door bij
verzoeken om afspraken. Door de ‘vraag achter de vraag’ helder te maken wordt de klant
in één keer met de juiste persoon in contact gebracht.

Juridische procedures
Door de keuze voor de informele aanpak bij de voorbereiding van besluitvorming en juridische procedures verschuift de focus van regel naar mogelijkheid. Er komt daardoor meer ruimte voor maatwerk, afhankelijk van de situatie. Om deze aanpak te stimuleren bieden we medewerkers van de gemeente trainingen gespreksvoering aan. Het actief uitwisselen van ervaringen en het delen van kennis (mede vergemakkelijkt door het nieuwe social intranet) dragen hieraan bij. Ook gaan we vaker digitaal procederen, waardoor de afhandeling van procedures sneller verloopt.

Administratie

Speerpunten binnen onze administratie zijn het gebruik van de generieke digitale infrastructuur (GDI), modernisering van het GBA, kanaalsturing en de ontwikkeling van het digitale loket, waardoor inwoners en ondernemers hun zaken gemakkelijk zelfstandig digitaal kunnen regelen bij de overheid.

Huisvesting
De publiekshal is na de verbouwing twee keer zo groot. Alle klantcontacten vinden voortaan hier plaats. Dat schept duidelijkheid voor onze klanten en stelt ons in staat hen gastvrij te ontvangen.

Externe communicatie
In 2017 gaan we sociale media nog meer inzetten om onze toegankelijkheid voor inwoners te vergroten. We gaan medewerkers van de gemeente bewust maken van de kansen van sociale media om in gesprek te komen met onze inwoners en andere stakeholders en we gaan experimenten met verschillende sociale media stimuleren en begeleiden. Inwoners kunnen zo laagdrempelig en via het kanaal van hun keuze met de gemeente in contact komen.