Ieder kind heeft de mogelijkheid zich te ontwikkelen en te ontplooien tot een zelfstandig volwassene

Waar gaat het resultaat over?

Met de meeste kinderen gaat het goed: lichamelijk en psychisch ontwikkelen zij zich zoals we zouden mogen verwachten en zijn zij gezond. Zij komen goed voorbereid in het onderwijs en doorlopen deze zonder noemenswaardige problemen.  Er zijn echter altijd jeugdigen met problemen met opgroeien. Bij hen is sprake van een verhoogd risico op vastlopen door een ontwikkelingsachterstand, uitvallen op school of omdat zij in aanraking komen met criminaliteit. Er zijn ook ouders die problemen hebben met opvoeden, maar die (nog) geen zorg op grond van de Jeugdwet nodig hebben. Hiervoor is preventieve inzet nodig.

De functies die de gemeente invult zijn:

  1. informatie en advies
  1. signaleren van problemen,
  1. voorzien in en toegang bieden tot de basisvoorzieningen,
  1. licht-pedagogische hulp en
  1. coördinatie van zorg.

Bij 'signalering' gaat het bijvoorbeeld om de coördinatie tussen partners die kunnen signaleren: het onderwijs, het wijkteam, politie, huis- en jeugdartsen, inwoners en maatschappelijk betrokken organisaties. Met deze partners voeren wij gesprekken om de keten sluitend te krijgen.

Onder ‘voorzien in en toegang bieden tot de basisvoorzieningen’ valt het totale aanbod, inclusief voorschoolse voorzieningen en het onderwijs. Wij zorgen er voor dat de  onderwijshuisvesting is geregeld. De kinderen met een ontwikkelingsachterstand terecht kunnen bij een voorschoolse voorziening. Bij 'pedagogische hulp' gaat het om het bieden van opvoedingsondersteuning aan ouders en gezinnen waar problemen zijn of dreigen te ontstaan. En om schoolmaatschappelijk werk, dat een verbinding tussen het wijkteam en het onderwijs legt. De ‘coördinatie van zorg' ligt bij het wijkteam. We zorgen voor afstemming en zo mogelijk bundeling van zorg in het geval dat meerdere hulpsoorten nodig zijn om een jeugdige of gezin te ondersteunen.

De jongere vindt in zijn groei naar volwassenheid zijn weg naar de arbeidsmarkt. Hiervoor is een  integrale aanpak tussen de economische en sociale domeinen noodzakelijk,  waaronder het optimaliseren van de aansluiting van het onderwijs op de regionale arbeidsmarkt.

Wij doen dit door

  1. Zorgen voor noodzakelijke (vervangende) nieuwbouw van schoolgebouwen in een verkeersveilige omgeving en faciliteren van het bewegingsonderwijs. Hiervoor start in 2017 de realisatie van de vervangende nieuwbouw Ark en dependance Juliana en worden de laatste herstel werkzaamheden aan de brede school ’t Zand uitgevoerd en wordt de tijdelijke huisvesting dependance Juliana gerealiseerd.
  2. De ontwikkelingen en uitvoering van het Integraal Kindcentrum (IKC) maakt deel uit van het integraal huisvestingsplan 2018-2023.
  3. Het realiseren van een dekkend aanbod vakleerkrachten bewegingsonderwijs binnen het primair onderwijs.
  4. Afspraken maken met schoolbesturen en voorschoolse voorzieningen over onderlinge samenwerking en afstemming over de lokale educatieve agenda. We zorgen ervoor dat het aanbod voor kinderen die voor- en vroegschoolse educatie nodig hebben (financieel) toegankelijk is.  
  5. We maken het voor alle peuters mogelijk spelend te leren en zich te ontwikkelen in een groep ter voorbereiding op school, door financiële compensatie voor een peuterplaats te verstrekken als ouders geen recht op Kinderopvangtoeslag hebben.  Als ouders om sociale medische omstandigheden de zorg voor kinderen tot 13 jaar even niet volledig aan kunnen is het mogelijk financiële steun te verlenen om de kinderopvang in te kunnen  schakelen.
  6. We zien toe op de kwaliteit van de kinderopvang.
  7. Toezien op naleving en handhaving van leerplicht.
  8. Op regionaal niveau (Noord Holland Noord) geven we  uitvoering aan het uitvoeringsplan voortijdig schoolverlaten.
  9. Uitvoeren van het leerlingenvervoer.
  10. Voorzien in ambulant jongerenwerk, schoolmaatschappelijk werk, voorzorg, licht pedagogische hulp zoals, opvoedspreekuur, positief opvoeden, Home start (een project waarbij door vrijwillige inzet ouders ondersteund worden) etc.
  11. Uitvoering geven aan de integrale aanpak jeugdgroepen. Hierbij richten wij ons voor alsnog op twee groepen: één die gesignaleerd wordt in stad Schagen en één groep die gesignaleerd wordt in Tuitjenhorn. De uitvoering is gericht op het ontwikkelen van (preventief) maatwerk voor de groep, de individuele jongeren en het gezin. Ook richten wij ons op de regie: de samenwerking tussen wijkteam, politie, bijzonder opsporingsambtenaren (BOA’s), leerplicht, justitie, dorpsraden en verenigingen.
  12. Integraal Project Onderwijs-Arbeidsmarkt zet in op het verbeteren van aansluiting van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt (de Kop werkt.