Destinatiemarketing
Vanuit de bestuursopdracht Destinatiemarketing van De Kop Werkt! stellen we een toeristisch profiel op. Hiermee maken we de regio binnen Holland boven Amsterdam herkenbaar en beter vindbaar. Dit profiel, en de gerichte inzet van marketinginstrumenten en activiteiten, moeten bezoekers van buiten de regio verleiden voor een bezoek aan of verblijf in de Kop van Noord-Holland.
Kust
Wij bieden een aantrekkelijke kust aan de recreanten. Met het oog daarop hebben we het strandbeleid in 2016 vastgesteld. Eind 2016 evalueren we het strandbeleid. Met eventuele aanpassingen zetten we dit in 2017 voort. Zo passen we de bebording aan het nieuwe strandbeleid aan. We stellen ook een verlichtingsplan op, om een veilige en aangename toegang naar de strandpaviljoens te realiseren. Te verwachten kosten € 80.000 ,--.
Structuurvisie Petten
De kust bij Schagen zetten we op de kaart voor toerisme en recreatie, onder meer met
de uitvoering van de structuurvisie Petten, waardoor Petten een volwaardig toeristisch kustdorp
wordt. Voor 2017 staan de volgende ontwikkelingen gepland:
- realisatie parkeervoorzieningen, rondweg en voet- en wandelpaden;
- afronden ontwerp ontmoetingscentrum en mogelijk start bouw;
- realisatie van binnendijkse natuur;
- bouw van strandhuisjes en paviljoens (na onherroepelijk worden bestemmingsplan kustzone Petten);
- masterplan voor camping Corfwater op basis waarvan ruimtelijke procedure gestart kan worden;
- herinrichting directe omgeving tankvallen;
- witschilderen woningen aan het Plein 1945;
Uitwerking van het programma Identity Matching
De Noordzeekust is altijd aantrekkelijk geweest voor weekendjes of weekjes weg, dat gaat toenemen. Omdat er meer keuzevrijheid is, helpt het als badplaatsen een onderscheidend karakter hebben. De provincie Noord-Holland heeft hiervoor een aanzet gegeven met het programma Identity Matching. We werken als gemeente samen met de (kust)ondernemers in Schagen aan de implementatie van dit programma. Het kenmerkende thema voor onze kust wordt “Hollandse Tijden’. Onze sterkste kenmerken zijn: Nostalgie 2.0 (ouderwets in modern jasje), Hollandse gezelligheid, Door weer en wind (sportief, niet al te gevoelig), en Bescheiden.
In werkgroepen inventariseren de ondernemers, samen met ons, wat er nodig is om onze onderscheidende kwaliteiten te versterken. De werkgroepen verleiden andere ondernemers om bij dit concept aan te sluiten. Belangrijk is dat er onder de ondernemers commitment is zodat er een sterk beeld ontstaat. Wij verwachten dat in 2017 de eerste resultaten zichtbaar zijn en ondernemers zich met het concept "Hollandse Tijden" zullen presenteren.
Waterrecreatie
Waterrecreatie is speerpunt in provinciaal toeristisch beleid. Samen met de provincie en het Ontwikkelingsbedrijf hebben we in 2016 een uitvoeringsprogramma voor de regio opgesteld. Voor de gemeente Schagen liggen kansen in een betere verbinding en samenwerking van de recreatiehavens in Schagen met de recreatiehavens van Kolhorn, Langedijk, Heerhugowaard en Den Helder. Daarnaast zetten we in op een betere doorvaarbaarheid met onder meer bredere bedieningstijd sluis Oudesluis en een uniforme bebording langs de waterkant. Samen met de buurgemeenten en het ONHN werken we intensief naar aansluiting bij het sloepennetwerk Noord-Holland. Het benodigde budget voor het oplossen van knelpunten en het benutten van kansen wordt geschat op € 24.000.
Wandelpaden – Routes
Het verbinden van (historische) thema’s/informatie aan bestaande routes biedt veel kansen voor de gemeente Schagen. Daarmee kan Schagen nog meer als aantrekkelijk en veelzijdig verblijfsgebied voor toeristen binnen Holland Boven Amsterdam in de markt gezet worden.
Wij gaan hier samen met Recreatie NH mee aan de slag. Een punt van aandacht is nog een algehele visie op de aansluiting van de bebording van o.a. wandel-, fietspaden en autowegen. Voor uitvoering is wel budget nodig. Dit kan worden bepaald aan de hand van een in 2017 op te stellen uitvoeringsplan samen met Recreatie Noord-Holland). Wij hopen hier bij de eerste tussenrapportage 2017 meer duidelijkheid over te hebben. Voorlopig worden deze kosten geschat op € 28.000.
Toeristisch profiel stad Schagen
De kwaliteiten van de stad Schagen zijn uniek. Een prachtige historische binnenstad, een bruisende markt, prima horeca, gezellig winkelen. Diverse culturele activiteiten, waaronder de kenmerkende Westfriese donderdagen. We zijn van mening dat we de stad Schagen bekender moeten maken voor de toerist die een weekendje of weekje weg gaat. Dit bereiken we niet alleen met meer promotie, maar ook met een krachtig en herkenbaar verhaal. IIn 2017 gaan we samen met de ondernemers, bewoners, musea en historische verenigingen het verhaal van de historische marktstad Schagen opstellen. Hier horen concrete producten bij waarmee we dit verhaal kunnen uitdragen naar toeristen en bezoekersI. Hierbij maken we ook gebruik van de in inventarisatie die in 2016 gemaakt is van historische panden in de stad Schagen.
Om het verhaal van de historische marktstad neer te zetten en concrete projecten hieruit te realiseren is goede procesbegeleiding nodig. Wij denken hiervoor structureel 0,5 fte nodig te hebben. Dit ramen wij op €33.000,--
Instandhouding gemeentelijke monumenten
De rijke cultuurhistorie maakt de gemeente Schagen aantrekkelijk voor toeristen. Historische panden spelen hier een belangrijke rol in. Het is daarom belangrijk dat deze panden in een goede staat bewaard blijven. Om eigenaren te stimuleren de panden goed te onderhouden en zichtbaar te laten zijn binnen de toeristische promotie van Schagen willen wij weer een instandhoudingssubsidie voor monumenten instellen. Wij ramen dit op € 20.000,--. Vanuit deze subsidie kunnen wij een bescheiden bijdrage leveren aan instandhoudingskosten.