| |
Openbaar belang (doel) | Het verbeteren van de kwaliteit van de uitvoering van milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor minimaal de basistaken door samenwerking tussen de bevoegde overheden (inclusief OM, politie, waterschappen). Deze taken betreffen in elk geval taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht in het bijzonder, en de taken op het terrein van vergunningverlening, handhaving en toezicht op grond van de in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht genoemde wetten. |
| |
Vestigingsplaats | Hoorn |
| |
Deelnemers | Alkmaar, Bergen, Castricum, Den Helder, Drechterland, Enkhuizen, Heerhugowaard, Heiloo, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Langedijk, Medemblik, Opmeer, Schagen, Stede Broec, Texel en de provincie Noord-Holland. |
| |
Structuur | Algemeen bestuur (18 leden), dagelijks bestuur (4 leden) en een voorzitter. |
| |
Bestuurlijk belang (zeggenschap) | In artikel 13, eerste lid van de (gewijzigde) Gemeenschappelijke Regeling RUD NHN is geregeld dat elk lid van het Algemeen bestuur (AB) in de vergadering een vastgesteld aantal stemmen heeft. De stemverdeling is gebaseerd op een combinatie van in te brengen budget en inwoneraantal. Voor het aantal stemmen per gemeente wordt de volgende formule toegepast: [(In te brengen budget gemeente/in te brengen budget alle gemeenten) + (Aantal inwoners gemeente/aantal inwoners alle gemeenten)]/2*(100-stemmen provincie /100) Als gevolg van de mandatering van de VTH taken aan de RUD NHN door de provincie Noord-Holland Noord is het aantal stemmen van de provincie Noord-Holland toegenomen. Vanaf 1 juli 2016 is de stemverdeling (op basis van 100 stemmen) binnen het Algemeen bestuur als volgt verdeeld: - Regio Kop van Noord-Holland 23 stemmen - Regio West-Friesland 26 stemmen - Regio Alkmaar 28 stemmen - Provincie Noord-Holland 23 stemmen Voor wat betreft het Dagelijks Bestuur geldt dat deze gezamenlijk 51 van de 100 stemmen vertegenwoordigen in het Algemeen Bestuur. Vertegenwoordiging in het AB door wethouder B. Blonk. Binnen het totaal van de 23 stemmen van de Kop van Noord-Holland heeft de gemeente Schagen er 7. |
| |
Raadsrapporteurs | B. Glashouwer en R. Helvrich |
| |
Financieel belang | Het gaat in 2017 om twee aparte begrotingen. De reguliere begroting voor het uitvoeren van de milieutaken en de nieuwe begroting voor de zogenaamde provinciale plustaken van de provincie Noord-Holland. Bij het laatste gaat het om de groene taken, bodemvergunningverlening, verkeer/vaarwegen en zwemwaterlocaties. Op de begroting 2017 heeft de RUD NHN een indexering van de baten van 1,9% toegepast, zoals vastgelegd in de uitgangspunten en het besluit van het AB van 9 maart 2016 (met als uitgangspunt 2,2% voor het loondeel en 1,3% voor het prijsdeel). Voor de lasten in deze begroting heeft de RUD gerekend met een werkelijke indexering 2,9 % voor de loonkosten en 1,3 % voor de prijs voor wat betreft de uitvoeringstaken, wat een verschil oplevert dat binnen de RUD begroting wordt opgelost. Het lumpsum bedrag aan de RUD van 1,1 miljoen bevat ook een klein deel voor projecten. |
| |
| Bijdrage 2017 | Prognose resultaat | Eigen vermogen (01-01-2017) | Eigen vermogen (31-12-2017) | Vreemd vermogen (01-01-2017) | Vreemd vermogen (31-12-2017) |
| 1.110 | 243 | n.b. | 695 | n.b. | 400 |
| Bedragen x € 1.000 |
| |
Risico's | De benodigde weerstandscapaciteit wordt gevormd op basis van een inventarisatie en waardering van de risico’s, zoals vastgesteld in de Nota weerstandsvermogen en risicobeheersing. De totaal benodigde weerstandscapaciteit wordt becijferd op € 450 duizend. Uitgaande van de toevoeging in de algemene reserve van het gerealiseerde resultaat 2015 ad € 39 duizend (na vaststelling AB 13 juli 2016) en het geraamde positieve resultaat voor 2017 van € 243 duizend heeft de RUD NHN in totaal € 282 duizend aan middelen om een deel van het risico op te vangen. Er resteert dan nog € 168 duizend dat door de deelnemers moet worden opgevangen. Voor Schagen komt dit deel op € 12 duizend. Dit bedrag maakt deel uit van onze eigen berekening van de benodigde weerstandscapaciteit. |
| |
Zienswijze | De zienswijze voor de begroting 2017 is met de vier gemeenten in de Kop van Noord-Holland tot stand gekomen en in de regionale raadscommissie Noordkop (RRN) van 2 juni 2016 te behandeld. In de raadsvergadering van 21 juni 2016 heeft u besloten om de volgende zienswijzen in te dienen: - De op basis van het BBV verplichte prognose balans beperkt zich tot het jaar 2017. Dit moet volgens de richtlijnen een meerjarige prognose zijn.
- Op pagina 31 wordt een overzicht gegeven van de compensatie per deelnemer voor het jaar 2017. Het zou daarmee voor de hand liggen dat dit bedrag in mindering wordt gebracht op de te betalen bijdrage voor het jaar 2017.
- Het is wenselijk dat er een specificatie komt van de opbouw van de nieuwe lumpsum-bijdrage per 1-1-2017.
Wat heeft de RUD er mee gedaan? - Het nieuwe Besluit Begroting & Verantwoording is voor gemeenten verplicht met ingang van de begroting 2017. Voor gemeenschappelijke regeling geldt deze verplichting pas met ingang van de begroting 2018. Wel heeft de RUD NHN een prognosebalans voor het jaar 2017 opgenomen.
- In het bedrijfsplan van de RUD NHN wordt uitgegaan van gelijkblijvende lumpsumbijdrage gedurende de eerste jaren van de RUD NHN. De terugbetaling betreft de oprichtingskosten die volgens een andere verdeelsleutel worden terugbetaald. Het zijn in die zin gescheiden geldstromen. Ten aanzien van de terugbetaling hanteert de RUD NHN het uitgangspunt dat dit geld eerst moet worden verdiend gedurende het jaar en pas daarna voor uitkering in aanmerking komt.
- De RUD NHN verwijst naar de reactie onder punt 2.
|
| |
Beleids- voornemens | De doelstellingen in deze begroting 2017 zijn concreet. Ze zijn gericht op kwaliteit van het afhandelen van de milieutaken binnen de gestelde termijnen. Inzet is het uitvoeren van de taken met minimaal dezelfde kwaliteit, met minder inzet. |
| |
Kengetallen | Product Prestatie regulering - Vergunningen en besluiten 95% van de vergunningen en besluiten die worden afgegeven, worden niet vernietigd in een juridische procedure, tenzij sprake is van een experimenteersituatie waarin het risico wordt genomen dat de vergunning wordt vernietigd. Vergunningen en besluiten worden tijdig afgegeven en genomen, conform de wettelijke geldende termijnen.
Prestatie indicator Toezicht en handhaving - Toezicht: 100% van het VTH-uitvoeringsprogramma wordt uitgevoerd. Ons toezicht wordt kwalitatief verbeterd d.m.v. digitale checklists.
- Handhaving: 75% van het aantal uitgevoerde controles voldoet bij de eerste controle of bij de eerste her-controle aan de gestelde regels. Alle beschikkingen worden afgegeven zonder dat er een ingebrekestelling plaatsvindt wegens termijnoverschrijding.
- Klachten: 95% van de klachten is binnen twee weken behandeld.
- Juridisch 95% van de door juristen, op basis van aangeleverde rapportages, opgestelde handhavingsbeschikkingen voldoet aan de geldende wet- en regelgeving en zijn opgesteld met inachtneming van recente jurisprudentie.
Prestatie-indicatoren Specialisme en Advies - Adviezen Minimaal 90% van de adviezen wordt tijdig verstrekt.
- Adviezen 100% van de adviezen voldoet aan de kwaliteitseisen.
- Projecten 100% van de projecten wordt uitgevoerd volgens de vastgelegde afspraken.
|
| |
Doelrealisatie | In de Kadernota RUD NHN zijn ontwikkelingen binnen de taakuitvoering 2017 benoemd. Belangrijk voor 2017 is het onderzoek naar de voordelen en nadelen van output-gerichte financiering en de keuze daarin. Daarnaast het integrale onderzoek naar het meer of minder uitvoeren van milieutaken van de deelnemers en het onderzoek naar de integraliteit in het kader van de Omgevingswet. De aandachtsgebieden voor 2017 liggen vooral op de taakvelden asbest, duurzame energie en ketentoezicht. |
| |
Webadres | www.rudnhn.nl |