Algemeen.
Om de ondernemers en inwoners bij plannen te faciliteren pakken we de volgende zaken op:
De Omgevingswet bundelt de wetgeving en regels voor ruimte, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water. En regelt daarmee het beheer en de ontwikkeling van de leefomgeving. Met de Omgevingswet wordt het stelsel van ruimtelijke regels volledig herzien. Het wordt voor de burger overzichtelijker: alle fysieke regels in één (omgevings)plan. De verwachting is dat in het voorjaar van 2019 de Omgevingswet in werking treedt. In 2019 moeten we dus klaar zijn met de invoering.
In de eerste helft van 2017 mag de raad een beslissing nemen hoe we deze wet gaan uitvoeren. Vervolgens moet de organisatie hier op ingericht worden. Dit zal een ingrijpend traject zijn. Hiervoor zal zowel capaciteit nodig zijn als geld.I Het gaat om de inhuur van expertise, benodigde investeringen in ICT, communicatie en (participatie)activiteitenI. Vooralsnog denken wij hier in 2017 € 200.000 en in 2018 en 2019 € 100.000 voor nodig te hebben.
- De agrarische sector voldoende groeimogelijkheden bieden
Er is sprake van een veranderende landbouw (hightech landbouw, Seed Valley, BioValley, teelt op water, innovatieve bollenteelt, schaalvergroting, etcetera). Dit brengt ruimtelijke consequenties met zich mee. Enerzijds hebben we te maken met groei, anderzijds met toenemende leegstand. In beide gevallen heeft dit betrekking op de ruimtelijke kwaliteit van het landelijk gebied. Wij zorgen voor aanpassing van onze bestemmingsplannen aan de actuele situatie. We vragen aandacht voor borging hiervan in provinciaal beleid.
- Vrijkomende agrarische bebouwing - huisvesting arbeidsmigranten
In verband met een toename van het aantal vierkante meters vrijkomende agrarische bebouwing ontwikkelen wij hiervoor onze eigen toolkit. We kunnen hiermee beter inspelen op nieuwe mogelijkheden voor dit soort locaties om leegstand te voorkomen. Een belangrijk onderwerp voor 2017 is daarbij de huisvesting van arbeidsmigranten. Met de huidige instrumenten (vestiging binnen kernen en op agrarische bouwpercelen) kan in verband met de vraag naar deze huisvesting niet worden volstaan.
- Regionaal uitvoeringsprogramma Noordzeekust.
Het regionale ambitiedocument en investeringsprogramma van De Kop Werkt bevat onder andere een opdracht om een regionaal uitvoeringsprogramma voor de Noordzeekust op te stellen. Wij verwachten met een dergelijk uitvoeringsprogramma beter mee kunnen denken bij initiatieven van ondernemers.
- Regionaal detailhandelsbeleid
Om een toekomstbestendig, aantrekkelijk en gevarieerd winkelaanbod te houden en om leegstand tegen te gaan zijn gemeenten in Noord-Holland verplicht om regionaal afgestemde detailhandelsvisies op te stellen. De huidige "detailhandelsvisie Kop van Noord-Holland” is vastgesteld in 2012, wordt momenteel geactualiseerd en is naar verwachting in oktober 2017 klaar.
De Noordzeekust is een belangrijke trekker voor toeristen. Zij kunnen in Schagen genieten van de kust, van de natuur, van bloeiende tulpenvelden, van prima accommodaties en gezellige dorpen en stad. De toerist wil daarbij een uniek product en een belevenis. Daar speelt de toeristische sector op in. De snelle innovaties vragen ook snelheid en creativiteit van de overheid.
In 2016 heeft ZKA Consultants onderzoek gedaan naar de kwantiteit en kwaliteit van het aanbod en de vraag vanuit de markt, mede in opdracht van de gemeenten in Noord-Holland Noord. Hieruit komen aandachtsgebieden en kansen voor de sector. Een aandachtsgebied is bijvoorbeeld de verouderde parken, die lastig te verbeteren zijn vanwege verspreide eigendomsposities en beperkte afspraken via constructies met Verenigingen van Eigenaren. Samen met de regio maken we een regionale visie verblijfsrecreatie op NHN-niveau en voor verbetering van de verouderde parken. Voor het opstellen van het regionaal programma NHN is eenmalig een budget nodig van € 10.000,-.
- Ruimte bieden voor nieuwe bedrijven
Samen met Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord richten wij ons op het binnenhalen van nieuwe bedrijven, vooral uit de sectoren agribusiness, energie & health en vrijetijdseconomie. Hiervoor zetten wij het netwerk van collegeleden, georganiseerd bedrijfsleven en overige betrokkenen intensief in. Om dit professioneel op te kunnen pakken hebben wij voor acquisitie (in combinatie met intensiveren contacten bedrijfsleven 3.1.4) 0,5 fte opgenomen.
Concrete projecten.
- Meewerken aan ontwikkeling Energy & Health campus
Dit project betreft een doorontwikkeling van de onderzoekslocatie Petten (OLP terrein) tot Energy & Health Campus. In 2016 begonnen we met het inzichtelijk maken van de mogelijke/wenselijke ontwikkelingen van deze locatie. Dit mede in het licht van de plannen en ontwikkelingen van de aanwezige bedrijven. Het betreft herontwikkeling van het bedrijventerrein tot een volwaardige campus. Bij de OLP werken op dit moment 1.500 mensen aan voornamelijk onderzoek in de duurzame energie en gezondheid. Wij willen alles in het werk stellen om de locatie te ontwikkelen tot een vooraanstaand wetenschappelijk cluster voor energieontwikkeling en gezondheid: Energy & Health Campus. Voor het opstarten van deze transformatie hebben wij € 85.000,- begroot.
IWe maken, met het oog op de Omgevingswet, een nieuw bestemmingsplan voor bedrijventerrein Lagedijk. Dit plan wordt niet traditioneel, maar speelt in op de komende Omgevingswet. We gaan hierin onder andere aandacht besteden aan participatie, informele aanpak en integraal werken (samen maken). Wij verwachten hiermee een beter op maat gesneden bestemmingsplan te krijgen, waardoor we beter kunnen inspelen op initiatievenI.
Om uitvoering te geven aan de wens om een volledig dekkend glasvezelnetwerk te hebben in Schagen, gingen we in 2016 een overeenkomst aan met E-Fiber. Bij een succesvolle vraagbundeling (deelname ≥40%) wordt in 2017 glasvezel aangelegd in de hele gemeente Schagen.